Toegepaste Boeddhistische Psychologie
WAT IS MIND?
Mind is de basis van al onze ervaringen en de realiteit. In de boeddhistische filosofie wordt “mind” niet alleen als het bewustzijn of de geest gezien, maar omvat het ook het lichaam, omdat deze twee aspecten nauw met elkaar verbonden zijn. Dit wordt beschreven door Vasubandhu, een grote boeddhistische meester uit de 4e eeuw, in zijn theorie van vijñanamatra (Sanskriet, wat betekent “Alleen Mind”) — wat inhoudt dat alles, inclusief onze zintuiglijke waarnemingen en gedachten, door de mind wordt gecreëerd.
Mind creëert illusies, en wanneer we ons niet bewust zijn van deze illusies, worden we slachtoffers ervan zonder dat we het beseffen. We zoeken vaak naar geluk in externe dingen, zonder te realiseren dat het echte geluk van binnenuit komt. Mind beïnvloedt alles wat we denken, zeggen en doen, en als we het niet begrijpen, kunnen we nooit echt vrij zijn van de lijden die het veroorzaakt.
Ons leven is vol gedachten over het verleden, heden en de toekomst, maar al deze zijn producten van de mind en niet de objectieve waarheid. Als we onze mind niet kunnen ontcijferen, zullen we nooit echte vrijheid bereiken. Pas wanneer we onze mind begrijpen en beheersen, kunnen we de beperkingen en het lijden dat het creëert overwinnen, en een leven van vrijheid en vervulling leiden.
Basisjaar
In het eerste jaar van toegepaste boeddhistische psychologie onderzoeken we de relatie tussen bewustzijn (vijñana) en het ik (atma). Waar bewustzijn aanwezig is, is er ook altijd een beeld van het ik. Dit beeld verhindert ons om de werkelijkheid in haar ware aard te zien. We ervaren alles door de lens van het ik, en vaak denken we dat we de ander waarnemen, terwijl we eigenlijk alleen maar onszelf in de ander zien, zonder het te beseffen.
Verdiepingsjaar
Toegepaste boeddhistische psychologie van Vasubandhu wordt hier voor het eerst uitgelegd in het licht van boeddhistische filosofie van Nagarjuna. Alle verschijnselen zijn volgens Nagarjuna leeg (sunya). Bewustzijn is ook leeg. We denken dat we allemaal een bewustzijn hebben om alles in goed en slecht te kunnen opslaan. Maar in feite is bewustzijn leeg. Zonder deze leegte zou de gelijkwaardigheid tussen alle verschijnselen niet mogelijk zijn.
Praktijkjaar
In het eerste jaar verdiepen we ons in het werk van Vasubandhu. In het tweede jaar combineren we Vasubandhu en Nagarjuna. In het derde jaar gaan we onze inzichten toepassen met praktijkoefeningen. Hier komen de sterke punten van Mind Only naar voren. Bij Mind Only worden alle theorieën getoetst aan praktijktoepassingen. Boeddhistische psychologie bij Mind Only is toegepaste boeddhistische psychologie.
Mind Only in 44 seconds
Inschrijving
Maak een keuze:
Reviews
-
Als leraar leert Cuong me de mind te kennen en er vrij van te zijn. Het is de essentie van leven dat hier aangeraakt wordt. De wereld heeft mensen nodig die inzicht hebben in de mind om lijden te kunnen zien en te verlichten.
-
De opleiding leert mij stil te zijn. Dat ik niet hoef te vluchten en verdoven. Mezelf onder ogen mag durven komen. Dankbaarheid mag voelen en mijn gedachten en gevoelens er mogen zijn. Liefde hervinden, respect en anders luisteren. Stoppen werd mogelijk dankzij mededogen. Alles is veranderd en toch lijkt het gelijk. Opnieuw leren ademhalen in stilte.
-
Ik voelde in mijn leven sterk de behoefte om meer te leren over de fenomenen om mij heen. De behoefte om dingen anders te zien dan dat ik de afgelopen 39 jaar gedaan had. De behoefte om sterke conditioneringen eens onder de loep te nemen. Mijn zoektocht bracht me naar Coung Lu en het Mind Only Instituut. Hier leer ik hoe mijn mind werkt. Ik leer naar mezelf te kijken en daarmee ook direct naar de ander. Ik leer dat daar geen onderscheid tussen is. De studie is zowel theoretisch als praktisch, inspirerend als onderuitschoppend, spannend en thuiskomen tegelijk.
-
Mind Only laat mij zien hoe de mind een onjuiste perceptie van de wereld geeft. Dat wij denken in termen van ik en de ander wat alleen maar concepten zijn en waardoor angst, wantrouwen en haat overheersen en de diepe verbondenheid met elkaar dikwijls niet meer gevoeld wordt.
-
In een tijd waarin voor mij niks meer zeker voelde, voelde Cuong en zijn onderricht dat wel. Ik had dan ook geen enkele twijfel om mij in te schrijven voor de opleiding. En daar heb ik geen spijt van. Bij elke lezing wordt het gevoel van op de juiste weg te zitten bevestigd. Door Cuong kan ik zien dat we vast zitten in ons denken en dat we ons daardoor afgescheiden voelen. Het voelt alsof hij het diepe weten in mij weer wakker maakt en ik daardoor de bedekking, die veroorzaakt wordt door ons denken, af kan schudden. Ik ben Cuong heel dankbaar voor deze weg naar vrijheid.
Het lijden zien en verlichten
Maria van Eyken